Кой плаща високата сметка за телефон при командировка?
Според политиката на компанията или преценката на шефа ви, в много случаи над определен лимит - това сте Вие!!!
През 2017 година имах клиент в Катар и съответно бях командирован. Много красива страна и удоволствие да се пътува особено с техните авиолинии!
Понеже знаех, че роумингът е скъп синаложих две правила:
- да говоря само по спешност и бързо и
- да не ползвам интернет презмобилния ми оператор (тогава A1).Мобилните данни ги изключих, но се оказа че не било съвсем така.
Историята накратко във видеото
Кацнах на летището, получих SMS-ите от А1 за спешните номера, от полицията - служебните, когато се свързах с техния локален оператор. Получих и SMS от шофьора, който трябваше да ме чака на летището в Доха. След минаването през паспортния контрол и вземането на багажа звъннах на човека, който ме чакаше да му кажа че излизам до 5 минути. Трябва да отбележа, че разговорът ми с него беше за по-малко от 30 секунди. Ах да .. обадих се за минута или две да кажа, че съм кацнал на домашните.
Шофьорът ме чакаше - беше много мил човек! Посрещна ме, разговорихме се - беше вечерта по тъмно. Пътят до хотела беше дълъг по-малко от час но доста си побъбрихме. Преди да стигнем до хотела получих SMS - погледнах си телефона и беше SMS ot A1.Помислих си, че е закъснял SMS за някои от спешните телефони, но се оказа известие за достигане на кредитния ми лимит. Тогава бях с лимит от 200 лева, който никога не го бях достигал. Понеже си бях изключил интернета и разбира се бях ползвал телефона си през месеца - си казах, че явно или съм говорил повече, отколкото съм си представял или цената за обажданията са доста по-високи от това което бях проверил предварително.
В хотела имаше WiFi и помолих през скайп, да ми увеличат кредитния лимит. Вече не можех да направя каквото и да е обаждане. Оказа се сравнително лесна работа и ми направиха експресна услуга - удвоихе ми лимита, за да си "имам" и да съм спокоен. Така лимита стана 400 лева с 200 вече изразходвани по моя информация.
Хотелът в Доха беше страхотен.
Оказа се, че има басеин на последния етаж и се вижда всичко като на длан. Градът беше осветен и гледката беше приятна. На сутринта имаше страхотна закуска, обадих се отново и по-набързо удома да кажа "добро утро".
От компаниятаа ми поръчали такси и ми казаха, че ме чака отпред. Оправих се и се настаних. Щеше да бъде първото ми дневно пътуване с кола в Доха, Катар. Шофьорът не беше много сговорлив като шофьора от предишната вечер, но вероятно се притесняваше от не добрия си английски. Така можех да разглеждам наоколо и да попивам от сутрешните навици на жителите на Доха. Трябваше да отида в една фабрика и тя беше в индустриалната зона в края на града. От шофьора разбрах, че ще отнеме повече от час, макар че нямаше кой знае какъв трафик.
Пристигнахме и слязох пред офис сградата. Фабриката приличаше много на фабриките в другите страни, където съм ходил. Пострещна ме ИТ мениджъра на фирмата (и слава богу) - споделих му за GSM неволите и той веднага ми даде паролата на WiFi като ме посъветва да си купя кредит за Вайбър - било на много изгодно, защото можеш да говориш с нормалини телефони - супер евтино - само интернет ти трябва. Тогава открих Viber Out - работи перфектно и тарифите са супер особено спрямо роуминг цената за разговор.
Край на проблема с кредитния ми лимит! а дали?👇
Тъкмо си го помислих и хоп нов СМС от моите приятели от А1. Познахт ли? Достигнал бях 90% от новия кредитен лимит. Знаех си, че е сигурна грешка - нали го бяха удвоили. Може би е съобщение, което не бях видял по-рано и по накаква техническа причина е дошло по-късно. Разгледах съобщенията си по-подробно и открих и предишните предупредителни СМС-си, с които ме уведомяваха за доближаване на заветния спасителен лимит.
Потърси ИТ мениджъра за съвет. Каза че ще ми обърне внимание след срещата с шефа, която е след два часа, имаше да свърши нещо спешно. Така и се случи.
Джеф (ИТ мениджъра) взе телефона ми и и започна да цъка по менютата. Уверих го че нямам роуминг данни и информацията за разговорите и тяхната продължителност беше твърде малка. Той се ровеше и се усмихна, но и веднага направи нацупена физиономия. В телефона ми имаше активирано "Use background data in roaming" или нещо подобно. Изключи го и ме посъветва да звънна на оператора или акаунт мениджъра ми.
За съжаление вече нямах и този лимит и не можех да звъня - освен на телефоните по спешност. Урок за 400 лева или малко по-малко, защото и в България си го ползвах, но явно това ще е щетата.
За комуникация ползвах само WiFi с Viber Out от хотела или от офиса във фабриката. Бях за седмица или десет дни. Свършихме добра работа и неусетно командировката приключи.
В София веднага се свързах с акаунт мениджъра и попитах как да си активирам телефона, за да мога да говоря.
Разбрах че сметката ми е над 500 лева!!!
Какво? Нали кредитния ми лимит е 400, как така хоп над 100 лева отгоре. Любезнo ми беше обяснено, че трафика в роуминг се проверява на всеки час. Тоест като съм бил малко под 400 практически съм имам още близо час до следващото синхронизиране и проверка. От разбивката на сметката се оказа че виновника е използвания от мен интернет в роуминг. Плащах за интернет, който не ползвах съзнателно. Бях разочарован и за надвишения кредитен лимит, който релно до-обираше клиентите, заради допотопното отчитане. И как не, при жестоките цени на интернета в роуминг!
Преди години някой ми беше прмиенил поговорката от "Не питай старило, питай патило" на "Не питай старило, питай пЛатило".
Ако тогава имах eSIM.me карта щqх да си взема esim профил от AirAlo и нямаше да пиша тази история.
Вземете си eSIM карта от нaшите партньори , през нашия сайт или попитайте тук.